Konferencja pt. Matematyka w kolorach LEGO

„W szkole nie matematyka ma być nowoczesna, a jej nauczanie” Rene Thom.

W dniach 17-21.10.2016r. w czterech miastach w Polsce: Wrocławiu, Krakowie, Warszawie i Gdańsku odbyła się seria konferencji oraz warsztatów zatytułowanych „Matematyka w kolorach LEGO” propagująca postrzeganie matematyki w kolorach równie pasjonujących i wciągających jak klocki LEGO. Ponad 1000 nauczycieli na wykładach i warsztatach szukało wspólnie z nami i naszymi Partnerami nowej drogi do zainteresowania dzieci matematyką.

Celem naszych konferencji było przede wszystkim pokazanie nauczycielom, że uczenie się matematyki może stać się emocjonującą przygodą, ale tylko wtedy, gdy pozwolimy dzieciom myśleć, rozwiązywać problemy, pokonywać trudności, odkrywać różne strategie rozwiązania, cieszyć się ciekawymi pomysłami, emocjonować procesem dochodzenia do rozwiązania, dyskutować i argumentować – słowem działać. Żeby to wdrożyć w szkołach, najpierw staraliśmy się przekonać samych nauczycieli, gdyż to właśnie oni mają swoją pasją zarażać uczniów. Dlatego daliśmy im możliwość nie tylko intelektualnej inspiracji, ale również możliwości doświadczenia, jak znakomitym narzędziem w edukacji matematycznej są klocki LEGO.

W uczeniu się matematyki aktywność intelektualna i pozytywne emocje dzieci są niezbędne, aby osiągać sukcesy. Dlatego edukacja matematyczna nie może odbywać się tylko na symbolach matematycznych i abstrakcyjnych działaniach. Rozumienie matematyki wymaga budowania modeli sytuacji matematycznych, wizualizacji i manipulowania elementami w praktycznym kontekście. Umiejętności matematyczne, tak jak czytanie i pisanie, to niezbędne narzędzia do poznawania i rozumienia świata.

Warsztaty konferencyjne pokazały, że klocki LEGO dają takie możliwości, stanowiąc ciekawy i mający wiele zastosowań materiał do eksperymentowania, tworzenia modeli, pobudzania wyobraźni, rozumienia związków i relacji, analizowania błędów, mówienia i dyskutowania, co sprzyja rozumieniu matematyki.

Ogromne zaangażowanie nauczycieli na warsztatach, praca w zespołach z wypiekami na twarzy i uśmiechem na ustach potwierdziły, że udało nam się przełamać schematyczne i podręcznikowe podejście do matematyki. Jeśli ktoś nie wierzy, że to się działo, zapraszamy do galerii zdjęć z konferencji oraz do obejrzenia reportaży i filmów.

Wykorzystajmy ten potencjał do wspólnych działań matematycznych dzieci, rodziców i nauczycieli. Szczególnie ważne jest przekonanie i zaangażowanie nauczycieli oraz rodziców – tych najważniejszych dorosłych w całym procesie edukacyjnym młodych ludzi – o czym przekonuje w swojej książce pt. „Co z tą szkołą?”: prof. Joahim Bauer, badacz mózgu, lekarz i wykładowca na Uniwersytecie we Fryburgu.

„Przeprowadzono ciekawy eksperyment. Dzieci majsterkowały w dwóch pomieszczeniach – w jednym same, w drugim w obecności dorosłej osoby, która tylko je obserwowała. Okazało się, że wystarczy sama obecność kogoś dorosłego i uwaga, jaką im poświęcał, by dzieci miały lepsze wyniki. Dlatego nauczycieli nie da się zastąpić ekranem laptopa, ponieważ układ motywacji dziecka czy nastolatka tylko wtedy może się uaktywnić, gdy młody człowiek czuje, że jest akceptowany jako osoba, że jest ‘dostrzeżony.’”

Szkolne sukcesy dzieci zależą więc w dużej mierze od emocji i od świadomości, że jest kilka ważnych dla nich dorosłych osób, które je wspierają. Dopiero, gdy ten warunek zostanie spełniony, dziecko osiąga wewnętrzny spokój, który pozwala mu na naukę i zmierzanie się ze stawianymi przed nim zadaniami.

Trzeba pamiętać, że uczymy się poprzez interakcje oraz zastosowanie poznanych informacji. Gotowość do ich przetworzenia zależy od relacji z nauczycielem.(…) Gdy nauczyciel z zaangażowaniem wykłada temat,(…) organizuje wycieczkę, to sprawa staje się dla ucznia interesująca. Taki proces uczenia nie ma nic wspólnego z segregatorem, do którego wystarczy coś wrzucić i to tam jest. UCZEŃ POTRZEBUJE ATRAKCYJNIE ZAPREZENTOWANEGO MATERIAŁU i PRZYJAZNEGO, UŚMIECHNIĘTEGO NAUCZYCIELA. Wtedy nie ma nudy, a jest zaciekawienie tym, co będzie się działo na lekcji.”

Cytat pochodzi z książki: J. Bauera, Co z tą szkołą, Wyd. Dobra Literatura 2015.

ARTYKUŁY

Po co uczniom odkrywanie matematycznych prawidłowości?
Matematyka w kolorze klocków LEGO 1
Edukacja matematyczna - działanie, odkrywanie, mówienie w praktycznym kontekście
Matematyka w kolorze klocków LEGO 2
Intuicja i odkrycie zamiast instrukcji i wzorów we wczesnej edukacji matematycznej w zakresie geometrii

FILMY

 

 

TAK PRACOWALIŚMY

 

WROCŁAW 17.10.2016

 

KRAKÓW 18.10.2016

 

WARSZAWA 19.10.2016

 

GDAŃSK 21.10.2016

 

KOMITET NAUKOWY

ORGANIZATORZY

HONOROWY PATRONAT