Miński Festiwal "Pociąg do Matematyki" w Szkole Podstawowej nr 5 im. Józefa Wybickiego w Mińsku Mazowieckim 1 października 2016 roku
Celem Projektu "Pociąg do Matematyki" jest promowanie edukacji matematycznej w atrakcyjnej i nowatorskiej formie, zachęcanie uczniów szkół podstawowych do bawienia się matematyką, a nie traktowania jej tylko jako przedmiot szkolny. Zależało nam, żeby zademonstrować i zachęcić do doświadczania jak matematyka może przewijać się przez wszystkie obszary tematyczne, ucząc logicznego i kreatywnego myślenia, a jednocześnie być znakomitą, angażującą wszystkie zmysły zabawą rozwijającą matematyczne umiejętności i zainteresowania. Pomogły nam w tym technologie i ciekawe zasoby edukacyjne, których jeszcze nie mieliście okazji poznać.
W ramach Pociągu do matematyki odbyła się Konferencja dla nauczycieli szkół podstawowych pt. "Proste jak matematyka" Program Konferencji
Festiwal odbył się 1 października 2016 roku w Szkole Podstawowej nr 5 im. Józefa Wybickiego w Mińsku Mazowieckim
W wydarzeniu wzięło udział ponad 600 osób, nauczyciele, uczniowie i rodzice
1. Stacja: Matematyka i Programowanie
Pokażemy, jak przenieść nauczanie matematyki w świat Minecrafta. Gracze nie używają tam słowa matematyka, a podejmują zadania obliczeniowe, które zazwyczaj w klasie powodują „zastój w pracy”. O co chodzi? Czy Minecraft może nam pomóc w zaprzyjaźnieniu naszych uczniów z matematyką w wersji szkolnej? Dowiedzieliśmy się również jak na zaprzyjaźnianie się z matematyką wpływa język programowania Scratch.
Prowadzący: Fundacja Edukacja na NOWO
2. Stacja: Z Ozobotem w świecie liczb
Zademonstrowaliśmy jak układanie zadań matematycznych wytycza drogę do zrozumienia, o co w tej matematyce chodzi. Pokazaliśmy, jak mały robot może być obecny w nauce matematyki. Wygląd Ozobota i jego „bystrość” wywołuje uśmiech, a nawet zachwyt u dzieci, co stwarza atmosferę sprzyjającą nauce. A dalej to już sprawa naszej i uczniów kreatywności. Ozobot pomoże ją rozwijać.
Prowadzący: Fundacja Edukacja na NOWO
3. Stacja: Livinglab - by przedmioty ożyły; czyli programowanie w szkole przyszłości
Jesteś członkiem Zespołu Specjalnego ds. Sytuacji Kryzysowych i bierzesz udział w misji ratunkowej. W Centrum Operacyjnym Szkoły Przyszłości wybuchł pożar, na szczęście już włączył się system przeciwpożarowy, na miejscu jest straż pożarna. Twoim zadaniem jest z pomocą robota wydobyć znajdujący się wewnątrz jednego z pomieszczeń eksperymentalny lek na udaną lekcję programowania w szkołach jak i cała jego dokumentacja. Robot z uwagi na jego gabaryty musi zostać wysłany drogą kolejową. Niestety w wyniku pożaru utracony został program komputerowy sterujący systemami bezpieczeństwa w pobliskiej miejscowości. Zanim zostanie wysłany robot, 3 systemy muszą działać bezbłędnie. Chcesz wziąć udział w tym projekcie?
Prowadzący: Poznańskie Centrum Superkomputerowo - Sieciowe PAN
4. Stacja: Inżynieria i matematyka - czy bez matematyki można 'ogarnąć inżynierię?'
Jak matematyka pomaga wykorzystać energię wiatru? Jaki jest związek między matematyką a poznawaniem składników pogody? Jak projektować i drukować modele 3D? Mogliście się dowiedzieć o tym dzięki Fundacji Katalyst Engineering, która zaprezentuje elementy programu Ogarnij Inżynierię.
Prowadzący: Fundacja Katalyst Engineering
5. Stacja: Matematyka z iPadem, czyli jak wykorzystać iPady w edukacji matematycznej?
Dzięki tym popularnych urządzeniom każdy nauczyciel i każdy uczeń będzie dysponował własnym narzędzie do tworzenia animacji matematycznych. To znakomity sposób nie tylko na indywidualizację treści, ale i tempa pracy. Dzięki wsparciu zasobów dostępnych dla użytkowników iPada matematyka stanie się prosta i fascynująca dla każdego.
Prowadzący: Fundacja Edukacja na NOWO
6. Stacja: Myślę, decyduję, działam
Propozycja różnorodnych zabaw i zadań z wykorzystaniem pakietu materiałów do edukacji finansowej dla klas I-III: „Myślę-decyduję-działam”, integrujących edukację finansowo-ekonomiczną, matematyczną i społeczną. Są to propozycje aktywności, sprzyjających doświadczaniu przez dzieci nowych sytuacji związanych z posługiwaniem się pieniędzmi w sposób świadomy, budowaniu intuicji finansowych i rozumieniu tego obszaru życia w sposób odpowiedzialny i krytyczny oraz, co niezwykle ważne, z zachowaniem systemu wartości, który wzmacnia więź społeczną i uczy wrażliwości na problemy innych, aby w przyszłości mogli stać się świadomymi i aktywnymi uczestnikami świata finansów.
Prowadzący: Stowarzyszenie Krzewienia Fundacji Finansowej
7. Stacja: Edukacja matematyczna z klockami LEGO
Jak zainteresować uczniów matematyką? Jak efektywnie nauczyć logicznego myślenia, wytrwałości i rozumowania matematycznego? Jak wykorzystać do tego klocki Lego?
Z Lego Education zarówno nauczyciele jak i uczniowie przekonali się, że matematyka może być fascynującą przygodą. Zobaczyli nowe rozwiązania - od najprostszych ćwiczeń związanych z dodawaniem, poprzez geometrię, ułamki aż do robotów, które pomagają podczas lekcji matematyki.
Prowadzący: AKCES Edukacja
8. Stacja: Kraina matematyki z e-podręcznikiem
Na tej stacji do składu pociągu doczepiane są trzy wagony:
1 ODKRYJ
2 ZROZUM
3 ZASTOSUJ
Są one pełne fascynujących e-zasobów. Podróżują nimi zadania generatorowe, filmy oraz interaktywne animacje.
Prowadzący: Ośrodek Rozwoju Edukacji
9. Stacja: Khan Academy - Twój osobisty asystent w nauczaniu matematyki
Na stacji Khan Academy uczestnicy zapoznali się z portalem: pl.khanacademy.org, oferującym ogromne zasoby m.in z zakresu matematyki. Nauczyciele i uczniowie poznają w oparciu o filmy poszczególne zagadnienia matematyczne. Dzięki temu mogą się uczyć samodzielnie, we własnym tempie z dowolną ilością powtórzeń aż do skutku, czyli do zrozumienia i opanowania materiału. Nauczyciele dowiedzieli się jak przygotować uczniów do zarządzania własnym procesem uczenia się i brania za niego odpowiedzialności oraz rozwijania pracy zespołowej i współpracy rówieśniczej. Khan Academy jest nieocenionym partnerem przy odrabianiu prac domowych i wielkim sprzymierzeńcem nauczycieli, uczniów i rodziców.
Prowadzący: Fundacja Edukacja na NOWO
Warsztaty:
Jak wykorzystać GeoGebrę w szkole podstawowej?
GeoGebra to darmowe, dynamiczne oprogramowanie, którego można używać na różnych poziomach edukacyjnych. Oprogramowanie posiada wiele narzędzi i jeszcze więcej poleceń, za pomocą których można przygotować dynamiczne karty pracy dla uczniów (interaktywne ćwiczenia) i pomoce dydaktyczne ułatwiające prowadzenie lekcji matematyki. W trakcie warsztatów kierowanych do nauczycieli zaprezentowaliśmy możliwości GeoGebry i przykłady pomocy dydaktycznych dla uczniów szkoły podstawowej. Pokazaliśmy również jak można tworzyć bryły w Widoku 3D.
Czas trwania warsztatu 1 godzina
Od razu Scratch!
Matematyka czy programowanie? O nie! jakie to musi być nudne. A może zabawa w kodowanie z matematyką w tle? O tak, to może być ciekawe. Jak wykorzystać kodowanie i pokazać, że matematyka jest użyteczna podczas zabawy zobaczyliście na naszych godzinnych warsztatach z kodowania w Scratchu.
Czas trwania warsztatu 1 godzina
Prowadzący: Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie
Dziękujemy wszystkim uczestnikom, gościom, prelegentom za tak liczne przybycie. Cieszymy się, że Miński Festiwal 'Pociąg do Matematyki' cieszył się taką popularnością!
Zespół Fundacji Edukacja na NOWO.
You Might Also Like