Miński Festiwal "Pociąg do Matematyki" w Szkole Podstawowej nr 5 im. Józefa Wybickiego w Mińsku Mazowieckim 1 października 2016 roku
Celem Projektu "Pociąg do Matematyki" jest promowanie edukacji matematycznej w atrakcyjnej i nowatorskiej formie, zachęcanie uczniów szkół podstawowych do bawienia się matematyką, a nie traktowania jej tylko jako przedmiot szkolny. Zależało nam, żeby zademonstrować i zachęcić do doświadczania jak matematyka może przewijać się przez wszystkie obszary tematyczne, ucząc logicznego i kreatywnego myślenia, a jednocześnie być znakomitą, angażującą wszystkie zmysły zabawą rozwijającą matematyczne umiejętności i zainteresowania. Pomogły nam w tym technologie i ciekawe zasoby edukacyjne, których jeszcze nie mieliście okazji poznać.
W ramach Pociągu do matematyki odbyła się Konferencja dla nauczycieli szkół podstawowych pt. "Proste jak matematyka" Program Konferencji
Festiwal odbył się 1 października 2016 roku w Szkole Podstawowej nr 5 im. Józefa Wybickiego w Mińsku Mazowieckim
W wydarzeniu wzięło udział ponad 600 osób, nauczyciele, uczniowie i rodzice
1. Stacja: Matematyka i Programowanie
Pokażemy, jak przenieść nauczanie matematyki w świat Minecrafta. Gracze nie używają tam słowa matematyka, a podejmują zadania obliczeniowe, które zazwyczaj w klasie powodują „zastój w pracy”. O co chodzi? Czy Minecraft może nam pomóc w zaprzyjaźnieniu naszych uczniów z matematyką w wersji szkolnej? Dowiedzieliśmy się również jak na zaprzyjaźnianie się z matematyką wpływa język programowania Scratch.
Prowadzący: Fundacja Edukacja na NOWO
2. Stacja: Z Ozobotem w świecie liczb
Zademonstrowaliśmy jak układanie zadań matematycznych wytycza drogę do zrozumienia, o co w tej matematyce chodzi. Pokazaliśmy, jak mały robot może być obecny w nauce matematyki. Wygląd Ozobota i jego „bystrość” wywołuje uśmiech, a nawet zachwyt u dzieci, co stwarza atmosferę sprzyjającą nauce. A dalej to już sprawa naszej i uczniów kreatywności. Ozobot pomoże ją rozwijać.
Prowadzący: Fundacja Edukacja na NOWO
3. Stacja: Livinglab - by przedmioty ożyły; czyli programowanie w szkole przyszłości
Jesteś członkiem Zespołu Specjalnego ds. Sytuacji Kryzysowych i bierzesz udział w misji ratunkowej. W Centrum Operacyjnym Szkoły Przyszłości wybuchł pożar, na szczęście już włączył się system przeciwpożarowy, na miejscu jest straż pożarna. Twoim zadaniem jest z pomocą robota wydobyć znajdujący się wewnątrz jednego z pomieszczeń eksperymentalny lek na udaną lekcję programowania w szkołach jak i cała jego dokumentacja. Robot z uwagi na jego gabaryty musi zostać wysłany drogą kolejową. Niestety w wyniku pożaru utracony został program komputerowy sterujący systemami bezpieczeństwa w pobliskiej miejscowości. Zanim zostanie wysłany robot, 3 systemy muszą działać bezbłędnie. Chcesz wziąć udział w tym projekcie?
Prowadzący: Poznańskie Centrum Superkomputerowo - Sieciowe PAN
4. Stacja: Inżynieria i matematyka - czy bez matematyki można 'ogarnąć inżynierię?'
Jak matematyka pomaga wykorzystać energię wiatru? Jaki jest związek między matematyką a poznawaniem składników pogody? Jak projektować i drukować modele 3D? Mogliście się dowiedzieć o tym dzięki Fundacji Katalyst Engineering, która zaprezentuje elementy programu Ogarnij Inżynierię.
Prowadzący: Fundacja Katalyst Engineering
5. Stacja: Matematyka z iPadem, czyli jak wykorzystać iPady w edukacji matematycznej?
Dzięki tym popularnych urządzeniom każdy nauczyciel i każdy uczeń będzie dysponował własnym narzędzie do tworzenia animacji matematycznych. To znakomity sposób nie tylko na indywidualizację treści, ale i tempa pracy. Dzięki wsparciu zasobów dostępnych dla użytkowników iPada matematyka stanie się prosta i fascynująca dla każdego.
Prowadzący: Fundacja Edukacja na NOWO
6. Stacja: Myślę, decyduję, działam
Propozycja różnorodnych zabaw i zadań z wykorzystaniem pakietu materiałów do edukacji finansowej dla klas I-III: „Myślę-decyduję-działam”, integrujących edukację finansowo-ekonomiczną, matematyczną i społeczną. Są to propozycje aktywności, sprzyjających doświadczaniu przez dzieci nowych sytuacji związanych z posługiwaniem się pieniędzmi w sposób świadomy, budowaniu intuicji finansowych i rozumieniu tego obszaru życia w sposób odpowiedzialny i krytyczny oraz, co niezwykle ważne, z zachowaniem systemu wartości, który wzmacnia więź społeczną i uczy wrażliwości na problemy innych, aby w przyszłości mogli stać się świadomymi i aktywnymi uczestnikami świata finansów.
Prowadzący: Stowarzyszenie Krzewienia Fundacji Finansowej
7. Stacja: Edukacja matematyczna z klockami LEGO
Jak zainteresować uczniów matematyką? Jak efektywnie nauczyć logicznego myślenia, wytrwałości i rozumowania matematycznego? Jak wykorzystać do tego klocki Lego?
Z Lego Education zarówno nauczyciele jak i uczniowie przekonali się, że matematyka może być fascynującą przygodą. Zobaczyli nowe rozwiązania - od najprostszych ćwiczeń związanych z dodawaniem, poprzez geometrię, ułamki aż do robotów, które pomagają podczas lekcji matematyki.
Prowadzący: AKCES Edukacja
8. Stacja: Kraina matematyki z e-podręcznikiem
Na tej stacji do składu pociągu doczepiane są trzy wagony:
1 ODKRYJ
2 ZROZUM
3 ZASTOSUJ
Są one pełne fascynujących e-zasobów. Podróżują nimi zadania generatorowe, filmy oraz interaktywne animacje.
Prowadzący: Ośrodek Rozwoju Edukacji
9. Stacja: Khan Academy - Twój osobisty asystent w nauczaniu matematyki
Na stacji Khan Academy uczestnicy zapoznali się z portalem: pl.khanacademy.org, oferującym ogromne zasoby m.in z zakresu matematyki. Nauczyciele i uczniowie poznają w oparciu o filmy poszczególne zagadnienia matematyczne. Dzięki temu mogą się uczyć samodzielnie, we własnym tempie z dowolną ilością powtórzeń aż do skutku, czyli do zrozumienia i opanowania materiału. Nauczyciele dowiedzieli się jak przygotować uczniów do zarządzania własnym procesem uczenia się i brania za niego odpowiedzialności oraz rozwijania pracy zespołowej i współpracy rówieśniczej. Khan Academy jest nieocenionym partnerem przy odrabianiu prac domowych i wielkim sprzymierzeńcem nauczycieli, uczniów i rodziców.
Prowadzący: Fundacja Edukacja na NOWO
Warsztaty:
Jak wykorzystać GeoGebrę w szkole podstawowej?
GeoGebra to darmowe, dynamiczne oprogramowanie, którego można używać na różnych poziomach edukacyjnych. Oprogramowanie posiada wiele narzędzi i jeszcze więcej poleceń, za pomocą których można przygotować dynamiczne karty pracy dla uczniów (interaktywne ćwiczenia) i pomoce dydaktyczne ułatwiające prowadzenie lekcji matematyki. W trakcie warsztatów kierowanych do nauczycieli zaprezentowaliśmy możliwości GeoGebry i przykłady pomocy dydaktycznych dla uczniów szkoły podstawowej. Pokazaliśmy również jak można tworzyć bryły w Widoku 3D.
Czas trwania warsztatu 1 godzina
Od razu Scratch!
Matematyka czy programowanie? O nie! jakie to musi być nudne. A może zabawa w kodowanie z matematyką w tle? O tak, to może być ciekawe. Jak wykorzystać kodowanie i pokazać, że matematyka jest użyteczna podczas zabawy zobaczyliście na naszych godzinnych warsztatach z kodowania w Scratchu.
Czas trwania warsztatu 1 godzina
Prowadzący: Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie
Dziękujemy wszystkim uczestnikom, gościom, prelegentom za tak liczne przybycie. Cieszymy się, że Miński Festiwal 'Pociąg do Matematyki' cieszył się taką popularnością!
Zespół Fundacji Edukacja na NOWO.