Dziś skowronka urodziny,
będzie wielki zjazd rodziny.
Kto się tutaj dzisiaj zjawi?
Bardzo wszystkich nas ciekawi.

Jako zabawę matematyczną zaproponowałam Chrząszczom udział w urodzinach skowronka. Od kilku dni zajmowaliśmy się już tematami typowo wiosennymi: marcową pogodą – padał u nas deszcz, wiał wiatr i pięknie świeciło słońce. Z podróży do Afryki powoli wracały ptaki, które przedszkolaki lubiły oglądać w albumach i na Kartach Pracy oraz słuchać ich głosów. Jednym z nich był Skowronek zwyczajny – piękny, smukły, niby szaro-ziemisty, ale też brązowo kreskowany. Maluszki bez problemu rozpoznały go na zdjęciu po zielonym robaczku, który trzyma w dziobie – popatrzcie sami!

(Zdjęcie zaczerpnięte ze strony: https://pl.wikipedia.org/wiki/Skowronek_zwyczajny#/media/File:Alauda_arvensis_2.jpg).

Skowronek to jeden z pierwszych skrzydlatych zwiastunów wiosny, który swym pięknym śpiewem oznajmia nam, że już nadchodzi najbardziej kolorowa pora roku.

Zapraszam do posłuchania jego śpiewu, który towarzyszył dzieciom podczas zajęć edukacyjnych.

ZAŁĄCZNIK: 

(Nagranie pochodzi ze strony: https://www.youtube.com/watch?v=HYF7N49B16A ).

Podczas naszych zabaw matematycznych obchodziliśmy Urodziny Skowronka. Do stworzenia fabuły zajęć wykorzystałam wiersz Bożeny Formy „Urodziny Skowronka”. Zdjęcia skowronków w różnym układzie i innym otoczeniu, tak aby maluszki mogły je bez problemu pogrupować na: solenizanta, dwóch kuzynów, mamę i trzy sąsiadki. Po wysłuchaniu całego wiersza zaproponowałam dzieciom, żeby zaprowadziły gości do gniazdka skowronka i złożyły mu tam życzenia. Jednak nasz skowronek nie miał gniazdka, dlatego „Chrząszcze” postanowiły mu je zbudować. Doskonale wiedziały z czego ptaszki je budują. Najpierw rozdałam dzieciom piórka, a następnie próbowaliśmy określić ich ciężar – dmuchaliśmy na nie radośnie, by w efekcie położyć je na naszych wizytówkach. Następnie dzieci dostały po 2 patyczki. Maluszki doskonale określiły je jako jedną parę, przez co ułożyliśmy je nad i pod wizytówką. 

Kiedy skowronek pięknie nam zaśpiewał wspólnie ułożyliśmy dla niego piękne gniazdko – Lenka (na zdjęciu) dokonuje ostatnich poprawek.

Teraz już mogliśmy zaprowadzić szanownych gości na przyjęcie. Dzieci prowadziły kuzynów, mamę i sąsiadki według kodów ułożonych przeze mnie. Celowo w niektórych miejscach robiłam pomyłki, by dzieci same doszły do wniosku, że tak się nie uda dojść do celu i trzeba zmienić w kodzie układ klocków.  Maluszki sprawnie przeliczały, podawały prawidłowe odpowiedzi, który z gości przybył pierwszy, drugi….

To była wspaniała zabawa, modyfikowana na bieżąco przez dzieci – pokazując  nauczycielowi, co powinny były zrobić jako następny krok – jak zmienić elementy by osiągnąć wspólnie zamierzony cel przedstawiony w wierszu:

Wszystkim bardzo jest wesoło,
w sumie jest ich aż siedmioro.

W dalszej części zajęcia przyszedł czas na odejmowanie elementów i tu wspaniale pokierowały dziećmi kolejne wersy wiersza:

Nagle późno się zrobiło,
słonko się za lasem skryło.
Chociaż nie chce się nikomu,
pora wracać wnet do domu.

„Chrząszcze” sprawnie przeliczały – odejmując z gniazda podaną w wierszu ilość ptaków, by osiągnąć finał:

Gdy przyjęcie się skończyło
ile ptaków w gnieździe było?

Wszyscy pewnie dobrze wiecie,
przecież liczyć już umiecie.

Kiedy przeczytałam ostatnie linijki wiersza, dzieci wołały NIC!  NIE MA JUŻ PTASZKÓW!  POLECIAŁY DO DOMU!

Wspólnie za wspaniałą wspólną pracę nagrodziliśmy się głośnymi brawami.

Zabawa wzbogacona o ciekawe pomoce dydaktyczne bardzo podobała się dzieciom, a wiersz „Urodziny skowronka” okazał się wspaniałym „narzędziem” do rozwijania kompetencji matematycznych przedszkolaków, czyli:

  • Rozwijania umiejętności dodawania i odejmowania podczas zabawy edukacyjnej,
  • Kształtowania orientacji kierunkowej: w prawo, w lewo, do góry, w dół
  • Liczenia elementów i ustalania, ile ich jest poprzez przeliczanie elementów na zbiorach zastępczych: liczmany,
  • Podążania za instrukcjami, które wyznaczają drogę, jaką należy przebyć według kodów podczas zabawy offline na macie edukacyjnej.

Dzisiejsze nabywanie sprawności rachunkowej przez 3 – latki to wspaniała, radosna zabawa dla dzieci, a dla mnie kolejna informacją, że wprowadzenie trudnych treści w ten sposób powoduje szybkie zapamiętywanie ich przez maluszki i pozostanie im na długo pamięci.

Załączniki:

  1. URODZINY SKOWRONKA PRZEBIEG / URODZINY SKOWRONKA PRZEBIEG –  poszczególne etapy DZIAŁANIA EDUKACYJNEGO wraz z kodami i dokumentacją zdjęciową.
  2. Urodziny skowronka – wiersz / Urodziny skowronka – wiersz – TEKST WIERSZA Bożeny Formy

Ludwika Michałowska (P-56 Wrocław – Grupa „Chrząszcze”)