Opis szkolenia
Współczesna szkoła kładzie wzrastający nacisk na te aspekty pracy pedagogicznej, które stawiają w centrum misji edukacyjnej wspieranie rozwoju psychospołecznego ucznia. Zadaniem każdego nauczyciela jest przede wszystkim pomoc dzieciom i młodzieży w wypracowaniu narzędzi funkcjonowania w życiu zarówno indywidualnym, jak i społecznym. Nauczyciel powinien wzbogacać tradycyjne formy pracy formami, które angażują uczniów – m.in. samoocena.
Grupa docelowa
Nauczyciele, dyrektorzy szkół, metodycy, pedagodzy, psycholodzy
Cele szkolenia
- zapoznanie uczestników z wiedzą z obszaru psychologii rozwojowej, w szczególności dotyczącej samooceny jako elementu zintegrowanego rozwoju poczucia własnej wartości
- przedstawienie praktycznych przykładów działania umiejętności samooceny jako narzędzia rozwoju osobowości;
- zapoznanie nauczycieli z praktycznymi aspektami stosowania samooceny w procesie oceniania szkolnego;
- przegląd metod i form samooceny na poszczególnych poziomach edukacji;
- doskonalenie umiejętności określania kryteriów oceny wykonania zadania, służących formowaniu samooceny;
- doskonalenie umiejętności negocjacji dla ustalenia wspólnego poziomu oceny wykonanego zadania;
- przedstawienie możliwości inkorporowania samooceny uczniowskiej w proces oceniania szkolnego;
Po ukończonym szkoleniu uczestnik będzie potrafił:
- określać kryteria wykonania zadań różnorakiego rodzaju, służących konstruowaniu (samo)oceny
- dokonywać samooceny w odniesieniu do własnych dokonań
- elicytować samoocenę u uczniów w rozmaitym wieku i dotyczącą zadań o różnorakim charakterze
- posługiwać się głównymi pojęciami dotyczącymi zagadnień rozwoju osobowości w zakresie kształtowania poczucia własnej wartości
- wykorzystywać samoocenę ucznia w procesie oceniania szkolnego
- tworzyć systemy oceniania szkolnego oparte na negocjacji związanej z samooceną produktu i procesu przez ucznia
Ramowy program szkolenia
Pierwsza część – przedstawienie aktualnego stanu badań nad obszarem konstruowania poczucia wartości w oparciu o rzetelną samoocenę; przedstawienie warunków koniecznych dla stymulowania autentycznej samooceny (wykład);
Druga część – analiza funkcjonowania samooceny ucznia w rzeczywistości szkolnej w oparciu o studium przypadku (dyskusja);
Trzecia część - doskonalenie umiejętności elicytowania samooceny uczniowskiej (warsztat
warsztat dotyczy umiejętności pracy z klasą z wykorzystaniem TIK w kontekście nauczania przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym.
Szkolenie będzie prowadzone kooperatywnie co oznacza że, tylko niewielkie części szkolenia będą oparte o tradycyjne formy nauczania (wykład czy prezentacja).
Do wiodących metod pracy z uczestnikami będą należeć metody aktywizujące, przede wszystkim:
- studium przypadku - w ramach których uczestnicy szkolenia mają możliwość praktycznego zastosowania nabytej wiedzy, sprawdzenia umiejętności w danej sytuacji problemowej oraz wymiany pomysłów - wykorzystuje metodę dramy;
- warsztaty – praca w małych ( 3-4 osobowych) grupach wspieranych poprzez indywidualne konsultacje z trenerem. Celem jest opracowanie realnych rozwiązań, jakie uczestnicy będą mogli zastosować w pracy z uczniami;
- dyskusja – w czasie których uczestnicy szkolenia wymieniają się wiedzą, pomysłami i uwagami na dany temat między sobą oraz z trenerem.
Warianty realizacji
3 godziny: warsztat fokusowy, obejmujący wprowadzenie teoretyczne i ćwiczenie elicytowania samooceny ucznia
6 godzin: warsztat kompleksowy; wariant poszerzony o analizę systemu oceniania opartego na narzędziu samooceny i oceny rówieśniczej (wspólne tworzenie i analiza kryteriów, monitorowanie procesu oceny rówieśniczej, ustalanie oceny drogą negocjacji opartych na samoocenie i ocenie nauczyciela)
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych wobec uczestników.