Edukacja kulturalna w przedszkolu? Prawda że brzmi poważnie? Może nawet zbyt poważnie jak na przedszkolaki? Ale czy do rozpoczęcia przygody z kulturą i sztuką trzeba być odpowiednio dorosłym?

Na to nigdy nie jest za wcześnie, zobaczcie, jak robi się to w warszawskich przedszkolach.
Mówimy o Warszawie nie tylko dlatego, że to stolica i duże miasto, ale dlatego, że to właśnie tu edukacja kulturalna jest jednym z istotniejszych punktów przyjętego w 2013 r. Programu Rozwoju Edukacji na lata 2013 – 2020. Realizację takiego założenia umożliwia WPEK czyli:

  • Warszawski: wiedza/ wsparcie/ współpraca/ wszechstronność
  • Program: pasja/ praca/ powszechność/ perspektywy/
  • Edukacji: ekspresja/ energia/ ekspansja/ eksperyment
  • Kulturalnej: kreacja/ kształcenie/ koleżeństwo/ kapitał1

Pozytywna energia jaka płynie od ludzi działających w ramach WPEK sprawia, że edukacja kulturalna rozkwita, także w przedszkolach. I nie mówimy tu jedynie o organizacji przeglądów teatralnych, akcji czytelniczych czy konkursów tańca i piosenki (co zdaje się być bardzo popularną ale też oczywistą formą edukacji kulturalnej w przedszkolu). Na uwagę zasługują działania realizowane poza przedszkolem takie, jak wizyty w muzeach i galeriach czy warsztaty organizowane przez artystów w ich pracowniach.

Wyjdźmy zatem z przedszkola! Zajrzyjmy do okolicznych Domów Kultury i pracowni artystycznych. Porozmawiajmy z twórcami: malarzami, rzeźbiarzami, muzykami i zobaczmy, jak pracują. Prawdziwy świat jest poza murami przedszkola i szkoły.
W środowisku lokalnym nie trudno o sojuszników. Zapytajmy zatem rodziców lub innych nauczycieli czy nie znają ciekawych miejsc, ludzi, którzy mogą włączyć się w edukacyjną przygodę z kulturą najmłodszych.  A może wśród naszych rodziców i dziadków znajdą się osoby, które mają ciekawe hobby, interesują się czymś niezwykłym?  Dopóki nie zapytamy, nie poznamy odpowiedzi. Niech przedszkole otworzy swoje drzwi!

A gdyby tak wybrać się gdzieś dalej? Może zaciekawi Was pomysł wyjazdu z dziećmi na „Etnologiczne Zielone Przedszkole”? Zamiast siedzieć w sali przedszkolnej i oglądać w książkach i Internecie stroje ludowe i ginące zawody przedszkolaki z Przedszkola nr 125 „Pod Złotym Promykiem” wyruszyły naprzeciw przygodzie. Własnoręcznie lepiły garnki w Warmińskiej Wiosce, sprawdzały ile kowal musiał mieć siły, żeby podnieść swój młot, przebierały się w dawne stroje ludowe i projektowały własne, zadawały pytania rdzennym mieszkańcom Warmii i szukały tropów dzikich zwierząt na leśnej ścieżce.
To projekt, który uświadamia nie tylko rodzicom, ale także nauczycielom i studentom pedagogiki, że wychowanie przedszkolne nie musi ograniczać się do działań na terenie placówki, a blog (www.przedszkolak-etnolog.blogspot.com), zajęcia ze studentami, ale i relacje rodziców we własnych miejscach pracy powodują, że przedszkole staje się przestrzenią, w której edukacja kulturowa zyskuje inny wymiar.

Co warto jeszcze wiedzieć o WPEK?
W ramach WPEK każda warszawska placówka powinna stworzyć własny program edukacji kulturalnej, w którym określi najważniejsze cele i zadania związane z kulturą. Powinien on przede wszystkim wpierać proces kształtowania dziecka jako świadomego uczestnika kultury, ale i samodzielnego twórcy. Program musi być tak skonstruowany, aby wspomagać realizację podstawy programowej i łączyć propozycje placówki z działaniami proponowanymi przez dzielnice i miasto. Nauczyciel zaś ma wykorzystać naturalny potencjał dzieci i być przewodnikiem oraz organizatorem tworzącym okazje do uczestnictwa w kulturze.
Bierzmy się więc do działania! Powodzenia!