MATEMATYKA DLA NAJMŁODSZYCH. TAJEMNICZA PACZKA - SPOTKANIE Z KOTEM WINCENTYM – KWIATY DLA PANI!
Pewnego dnia do „Chrząszczy” dotarła wielka paczka. Dzieci po kolei zaczęły zgadywać, co może się w niej znajdować. Jedni twierdzili, że to zabawki, inni że samochody… po otwarciu okazało się, że jest w niej mnóstwo białego papieru, a na dnie zobaczyliśmy bardzo dużą planszę w kratkę. Powiedziałam dzieciom, że na tej macie będą nie tylko świetnie się bawić, ale i uczyć wielu ciekawych rzeczy. Następnie pokazałam im obrazki ze strzałkami i kotem, dla którego Mateusz dał imię WINCENT, a pozostali przystali na jego propozycje. „Chrząszcze” same próbowały ułożyć kod – drogę dla kota, gdyż chcieliśmy wpuścić go do domu – planszy. Gdy okazało się, że nie może poruszać się w lewo (bo wtedy uciekłby z przedszkola), Mateusz zmienił strzałkę i kotek poszedł w prawo, a następnie poruszył się do góry. Dzieci już wiedziały, że zielone koło tak jak w sygnalizatorze świetlnym pozwala nam iść, a czerwone oznacza STOP! W ten sposób nasz Wincent zatrzymał się. W tym miejscu chciałabym podziękować Dobrym Wróżkom i Czarodziejom za tak wspaniałą niespodziankę! Teraz na macie edukacyjnej (bez czerwonego kocyka) zaczynamy przygodę z programowaniem.
Przygoda „Chrząszczy” zbliżała się wielkimi krokami… już 18.10.2016r. o godzinie 10.00 maleńkie „Chrząszcze” po raz pierwszy wzięły udział w rejestrowanych zajęciach z kodowania w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania – Code Week 2016. Dzięki temu nasze przedszkole zostało zaznaczone na mapie Europy, jako placówka biorąca udział w akcji. Temat zajęć to: „Kwiaty dla Pani” – Tworzenie skryptów podczas zabaw offline na przygotowanej planszy. Szukanie miejsca dla kwiatów według podanego kodu. Scenariusz – Kwiaty 2016
Najpierw „Chrząszcze” zaopatrzone w lupy i swoje magiczne czapeczki wyruszyły na poszukiwanie przygody. W swojej sali zastały zacnych gości, przyjaciół z Grupy „Baczków” i ciekawe zadania od Kota Wincenta. Odszukały swoją wizytówkę i ochoczo przystąpiły do pracy z kotkiem – układały łączkę pełną kwiatów dla Pani z okazji jej święta. Zadania – kody były bardzo trudne, trzylatki w skupieniu przesuwały magiczne obrazki w prawo, w lewo, do góry i na dół. Kiedy łączka była gotowa, a Kot Wincent bardzo zadowolony, „Chrząszcze” zaprosiły swoich przyjaciół do wspólnej zabawy plastycznej – wykonaliśmy kwiaty do wazonów techniką chromatografii. Wszystko udało się wyśmienicie!
To wszystko brzmi bardzo bajkowo, ale po co to wszystko? Czego dzieci nauczą się „pracując” w ten sposób? Odpowiedź wydaje się prosta. Dzieci w sposób intuicyjny – naturalny, nie siedząc przy stolikach, podczas fantastycznej zabawy, zdobywają umiejętności matematyczne. Codziennie wykonujemy zadania wymagające logicznego myślenia. Dzieci stykają się z tymi czynnościami niemal bez przerwy: uczą się układać swoje zabawki – za chwilę tę czynność wykorzystamy przy segregowaniu elementów zbioru, uczą się ustawiać w pary – zaraz wykorzystamy to przy wprowadzaniu pojęcia „para” itd. Rozwijając logiczne myślenie poprzez gry matematyczne rozwijamy umiejętności orientacji w przestrzeni, poznajemy cechy figur geometrycznych, poznajemy cyfry oraz doskonalimy umiejętność dodawania i odejmowania.
Działania edukacyjne z przedszkolakami muszą być dokładnie zaplanowane i zorganizowane, wypełnione zabawami i zadaniami, które jednocześnie będą sprawiać dzieciom ogromną radość i posiadać wątek edukacyjny. W moich zajęciach uwzględniam następujące formy aktywności: zabawa, działania na konkretach i ćwiczenia praktyczne oraz ruch. Na tym etapie edukacyjnym najlepszą formą pracy są ćwiczenia praktyczne. Podczas pracy na macie edukacyjnej, a przede wszystkim dzięki jej wielkości, moje 3 – latki leżą lub siedzą w wybranej przez siebie pozycji i jednocześnie uczą się „trudnych” rzeczy bez wysiłku (niejednokrotnie przewidzianych dla dzieci starszych). Uczą się również współpracy w grupie, bo przy ćwiczeniach/zadaniach/zabawach angażowana jest cała grupa.
Kiedy zaczynałam pracę z matą edukacyjną określiłam sobie następujące cele:
- Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych,
- Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci o zróżnicowanych możliwościach intelektualnych,
- Zachęcanie do podejmowania różnorodnych działań matematycznych,
- Zapobieganie ewentualnym niepowodzeniom w uczeniu się matematyki, wyrównywanie szans,
- Kształtowanie odporności emocjonalnej niezbędnej do radzenia sobie z zadaniami o charakterze matematycznym,
- Zdobywanie wiadomości i umiejętności niezbędnych do osiągnięcia dojrzałości szkolnej.
Najważniejszy jednak dla mnie i moich dzieci cel to wspaniała, wspólna zabawa z wykorzystaniem form aktywizujących do nauki matematyki oraz ciekawych pomocy dydaktycznych (mata edukacyjna, plansze obrazkowe, plansze ze strzałkami, plansze z obrazem cyfry, plansze z liczmanami, plansze z kolorami itp.).
Niemal od pierwszych chwil okazało się, ze moje maluszki chętnie uczestniczą w proponowanych zabawach, już samo rozłożenie maty wywołuje w nich radość, uśmiech i chęć działania. Element zabawy powoduje, że dzieci nabywają umiejętności bardzo szybko, w każdym zajęciu staram się iść stopień wyżej, ale drogę zawsze wskazują mi dziecięce zainteresowania moich „Chrząszczy”.
Ludwika Michałowska (P-56 Wrocław – Grupa „Chrząszcze”
Następny krok w programowaniu: Karnawałowe programowanie – „Zaczarowana choinka”