OTWARTA SZKOŁA
to seria artykułów w Głosie Nauczycielskim, której celem jest zaprezentowanie możliwości, jakich
dostarcza wprowadzenie w szkole otwartych przestrzeni edukacyjnych. Autorzy* omawiają m.in. rozwiązania stosowane w Polsce i na świecie oraz sposoby adaptacji przestrzeni dydaktycznych w typowej szkole.
Zapraszamy do lektury:
- W otwartej przestrzeni – pobierz I Dlaczego warto zajmować się budynkiem szkolnym? Odpowiedzią na potrzebę współistnienia nauczania otwartego i zamkniętego jest zwiększenie powierzchni wspólnych. Takich jak rozległe hole, w których mogą się odbywać wystawy, występy, debaty (9 września 2015r)
- Uczeń w centrum uwagi – pobierz I Sukces edukacyjny w myśl idei Steve Jobs School jest możliwy tylko dzięki współpracy i zaangażowaniu uczniów, nauczycieli i rodziców. Rodzice aktywnie uczestniczą w rozwoju całej społeczności szkolnej (23 września 2015r)
- Nauka bez barier – pobierz I Essa Academy to szkoła w Bolton pod Manchesterem w Wielkiej Brytanii, która jeszcze kilka lat temu osiągała słabe wynikiw nauczaniu, a dzisiaj stała się symbolem sukcesu edukacyjnego. Jak do tego doszło? (7 października 2015)
- Szkoła na końcu świata – pobierz I Okazuje się, że mimo skromnych środków materialnych, można stworzyć interesującą i funkcjonalną szkołę. Taką szkołę na miarę rozwijającego się społeczeństwa stworzyła Tanzania (21 października 2015)
- Spotkałam radosnych uczniów – pobierz I Przestrzeń szkoły to ekosystem, który zaczyna się w sali lekcyjnej, a kończy w domu ucznia. Taka idea przyświeca Szkole Podstawowej nr 3 w Ząbkach na Mazowszu. W centrum tego ekosystemu znajduje się uczeń! (11 listopada 2015)
- Fascynacja to jest to – pobierz I Klasy są zorganizowane tak, by zapewniały uczniom otwartą przestrzeń. Sprzyja temu ustawienie ławek – tradycyjne, w podkowę lub krąg, w zależności od potrzeb. Drzwi są w połowie przeszklone, co daje poczucie otwartości (25 listopada 2015)
- Przestrzeń, która inspiruje – pobierz I Kiedy kilka lat temu planowano budowę szkoły w podwarszawskiej Lesznowoli, zastanawiano się, czy ma to być typowa tysiąclatka, czy może szkoła z kontenerów. Wygrało jednak nowatorskie myślenie (16-30 grudnia 2015)
- Dla młodych wynalazców – pobierz I Zespół Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu-Zdroju. Dzięki prostym i niedrogim rozwiązaniom szkolne korytarze zyskały oryginalny i nowoczesny wygląd (13 stycznia 2016)
- Hurra, taki mamy klimat – pobierz I Szkoła Podstawowa w Radowie Małym. W tej szkole czuć magię miejsca, atmosferę tajemniczości. Wchodząc tu, czujemy się, jakbyśmy wchodzili
do domu (10 lutego 2016) - podsumowanie serii Otwarta Szkoła (1) Zmiany są możliwe. Oglądając nowoczesne szkoły, odruchowo reagujemy buntem: „Uczyć się w »tym« na pewno się nie da – bez klas, bez ławek? Kto tu utrzyma porządek i bezpieczeństwo? A w ogóle, to jak to wszystko posprzątać?”
- podsumowanie serii Otwarta Szkoła (2)
Prof. Marlena Plebańska – inicjatorka serii „Otwarta szkoła”, członek Rady Fundacji Edukacja na NOWO, badaczka procesów zarządzania wiedzą.
Współautorami serii są: dr Mateusz Leszkowicz – badacz, pedagog, związany z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Grzegorz Wnorowski – architekt IARP, rocznik 1970, właściciel pracowni WMW Architekci, ekspert „Fundacji Edukacja na Nowo” w obszarze architektury edukacyjnej. Wiceprezes Stowarzyszenia Rodzice w Edukacji. Członek rad rodziców placówek edukacyjnych wszystkich szczebli w różnych funkcjach.
„Jestem przekonany, że w środowisku szkół leży klucz do wielu czynników determinujących nasze życie społeczne. Budynki szkolne, jako pierwsze w życiu młodych obywateli obiekty publiczne formują w podświadomości kolejnych pokoleń wiele podstawowych wzorców i przyzwyczajeń. Wpływają na poczucie estetyki, troskę o własność wspólną, nawyki prozdrowotne, zachowanie w grupie i ogólne poczucie sensu. Świadomość tych zależności umożliwi poprawę stanu istniejących obiektów edukacyjnych i projektowanie nowych budynków – nie tylko pięknych, ale też 'współpracujących’ z procesem nauczania i wychowania.” Grzegorz Wnorowski