Wystawa fotografii „Otwarta edukacja” prezentuje architekturę szkoły w kontekście teorii kształcenia "Pedagogiki miejsca"
Celem wystawy jest pokazanie projektów otwartych przestrzeni edukacyjnych oraz dobrych praktyk ich projektowania na przykładach z różnych części świata i rozwiązań wdrożonych w Polsce.
Termin rozpoczęcia i zakończenia: 4 listopada 2015, podczas konferencji Fundacji Edukacja na NOWO – 12 października 2016
Na wystawie prezentujemy zdjęcia zawierające możliwości architektoniczne szkoły – od szkół zamkniętych do szkół na planie otwartym (szkoła na świeżym powietrzu, learning street, plac uczenia się).
Naszym zamiarem jest aby zwrócić uwagę na społeczny charakter przestrzeni edukacyjnej:
- Miasto, jako przestrzeń edukacyjna
- Klasy zaprojektowane, jako miejsca spotkań (clusters)
- Fizyczne środowisko/przestrzeń uczenia się i podejmowanie w niej specyficznych aktywności uczniowskich
Wystawa przybliża główne założenia architektury, która wspomaga działania intelektualne i fizyczne uczniów, między innymi:
- pracę grupową
- inkubowanie prac zespołowych
- prowadzenie prac badawczych
- realizacja projektów
- prowadzenia prezentacji, spotkań
- przestrzeń do indywidualnego myślenia i pracy ucznia
- przestrzeń do wypoczynku
Ponadto wystawa prezentuje wyniki badań nad polskimi innowacjami w przestrzennym środowisku kształcenia oraz przestrzeń uczenia się jako domenę architektury i pedagogiki.
Wystawa ma charakter ogólnopolski i skierowana jest do dyrektorów, rodziców, uczniów, edukatorów, nauczycieli, samorządowców oraz osób odpowiedzialnych za projektowanie przestrzeni w szkołach.
Wystawa będzie eksponowana podczas spotkań i wydarzeń edukacyjnych organizowanych przez Fundację Edukacja na NOWO oraz przeniesiona zostanie do przestrzeni wirtualnej by umożliwić zapoznanie się z nią – szerszej grupie odbiorców. Wystawie towarzyszyć będą spotkania i warsztaty z udziałem ekspertów.
Autorzy
- Prof. Marlena Plebańska – inicjatorka serii „Otwarta szkoła”, badaczka procesów zarządzania wiedzą
- Grzegorz Wnorowski – ekspert, architekt
- dr Mateusz Leszkowicz – badacz, pedagog
Wystawa nawiązuje do serii artykułów Otwarta szkoła w Głosie Nauczycielskim, której celem jest zaprezentowanie możliwości, jakich dostarcza wprowadzenie w szkole otwartych przestrzeni edukacyjnych. Autorzy omawiają m.in. rozwiązania stosowane w Polsce i na świecie oraz sposoby adaptacji przestrzeni dydaktycznych w typowej szkole. W GN nr 37 z 9 września br. ukazał się pierwszy artykuł z tego cyklu („W otwartej przestrzeni”).
Patronat:
Patronat medialny: