Wystawa fotografii „Otwarta edukacja” prezentuje architekturę szkoły w kontekście teorii kształcenia "Pedagogiki miejsca"

Celem wystawy jest pokazanie projektów otwartych przestrzeni edukacyjnych oraz dobrych praktyk ich projektowania na przykładach z różnych części świata i rozwiązań wdrożonych w Polsce.

Termin rozpoczęcia i zakończenia: 4 listopada 2015, podczas konferencji Fundacji Edukacja na NOWO – 12 października 2016

Na wystawie prezentujemy zdjęcia zawierające możliwości architektoniczne szkoły – od szkół zamkniętych do szkół na planie otwartym (szkoła na świeżym powietrzu, learning street, plac uczenia się).

Naszym zamiarem jest aby zwrócić uwagę na społeczny charakter przestrzeni edukacyjnej:

  • Miasto, jako przestrzeń edukacyjna
  • Klasy zaprojektowane, jako miejsca spotkań (clusters)
  • Fizyczne środowisko/przestrzeń uczenia się i podejmowanie w niej specyficznych aktywności uczniowskich

Wystawa przybliża główne założenia architektury, która wspomaga działania intelektualne i fizyczne uczniów, między innymi:

  1. pracę grupową
  2. inkubowanie prac zespołowych
  3. prowadzenie prac  badawczych
  4. realizacja projektów
  5. prowadzenia prezentacji, spotkań
  6. przestrzeń do indywidualnego myślenia i pracy ucznia
  7. przestrzeń do wypoczynku

Ponadto wystawa prezentuje wyniki badań nad polskimi innowacjami w przestrzennym środowisku kształcenia oraz przestrzeń uczenia się jako domenę architektury i pedagogiki.

Wystawa ma charakter ogólnopolski i skierowana jest do dyrektorów, rodziców, uczniów, edukatorów, nauczycieli, samorządowców oraz osób odpowiedzialnych za projektowanie przestrzeni w szkołach.

Wystawa będzie eksponowana podczas spotkań i wydarzeń edukacyjnych organizowanych przez Fundację Edukacja na NOWO oraz przeniesiona zostanie do przestrzeni wirtualnej by umożliwić zapoznanie się z nią – szerszej grupie odbiorców. Wystawie towarzyszyć będą spotkania i warsztaty z udziałem ekspertów.

Autorzy

  • Prof. Marlena Plebańska – inicjatorka serii „Otwarta szkoła”, badaczka procesów zarządzania wiedzą
  • Grzegorz Wnorowski – ekspert, architekt
  • dr Mateusz Leszkowicz – badacz, pedagog

Wystawa nawiązuje do serii artykułów Otwarta szkoła w Głosie Nauczycielskim, której celem jest zaprezentowanie możliwości, jakich dostarcza wprowadzenie w szkole otwartych przestrzeni edukacyjnych. Autorzy omawiają m.in. rozwiązania stosowane w Polsce i na świecie oraz sposoby adaptacji przestrzeni dydaktycznych w typowej szkole. W GN nr 37 z 9 września br. ukazał się pierwszy artykuł z tego cyklu („W otwartej przestrzeni”).

Patronat:

logo poziom

MOIALOGO

sarp-logo

Patronat medialny:

NCK_platforma-kultury_logo-zNCK_kolor-RGB

SYGNAŁ_winieta_11-01

FBR-wizytowki-032009.indd