Maleńkie Chrząszcze z każdym dniem poznają nowe rzeczy i dzielnie pracują na macie edukacyjnej. Ostatnio w ramach tematów o Domach Rodzinnych, Naszym Mieście i Naszej Ojczyźnie wspaniale się bawiliśmy.

Poniżej prezentuję kilka zabaw edukacyjnych wraz z opisem i zdjęciami z naszych cotygodniowych działań:

1. Mój dom rodzinny

Zabawa polegała na zbudowaniu domu z przygotowanych figur geometrycznych dla swojej rodziny. Dzieci pięknie się wypowiadały o mamie, tacie, siostrze, bracie na podstawie zdjęć rodzinnych z naszej rodzinnej galerii (Kajo i Olo zbudowali wspólny duży dom). W tej zabawie koła (zielone i czerwone) zostały wykorzystane jako czas – jeśli na planszy jest koło zielone – pracujemy, jeśli czerwone kończymy zabawę. Z całością zabawy dzieci poradziły sobie rewelacyjnie.

domy4

2. Kocia Mama i kocięta. 

„Chrząszcze” pomogły Kociej Mamie odnaleźć 4 kocięta zagubione w czasie deszczu i zaprowadziły je do domu według kodu, który zostawiła im Kocia Mama dla pierwszych 3 kotków. Dla czwartego kotka dzieci ułożyły samodzielnie nowy kod. Zadanie zakończyło się sukcesem, gdyż wszystkie koty dotarły do swojego domu.

kot 4

13

3. Flaga naszego kraju.

„Chrząszcze” pokazały czterem kotkom (Wincentemu, Wacławie, Werze i Wiktorowi), w jakim kraju mieszkają oraz jakie są nasze symbole narodowe – dzieci według kodu ułożyły na macie flagę Polski.

flaga

4. Jak wygląda Elmer?

Na zajęciach poznaliśmy przyjaciela Słonia Elmera – motylka. Dowiedzieliśmy się, że każdy może być przyjacielem i pomagać drugiej osobie, niezależnie od tego czy jest duży, czy mały. Wykonaliśmy motylki, z którymi zaczęliśmy tańczyć, po czym przyszedł wyjątkowy czas na „chrząszczowych” programistów. Za pomocą klocków ruchu i dodatkowych rekwizytów, stworzyli oni na macie pięknego Słonia Elmera.

elmer3_o

5. Bałwankowa opowieść.

Kolejne działanie to zabawa logiczna: tworzenie prostych kodów za pomocą klocków ruchu i odczytywanie z nich ukrytych informacji. Dziś próbowaliśmy stworzyć historię bałwanka, który miał dojść do choinki. Razem układaliśmy strzałki w górę, w prawo, w lewo pomiędzy klockiem z zielonym kołem (idź), a klockiem z czerwonym kołem (stop). Wszystko wspaniale się udało, a na zakończenie każdy przedszkolak zrobił choinkę z szyszki (działanie również odbyło się na macie). Położyliśmy je na kartonikach z naszymi imionami (dzieci same je odbijały z pieczątek otrzymanych od Mikołaja).

bałwanek 1_o

bałwanek 3_o

6. Choinkowe bombki.

Zabawa polega na „zaniesieniu” przez bałwanka bombki małej, średniej i dużej na choinkę. Tym razem dzieci same podawały jak powinien on pójść. Olek za każdym razem sprawdzał na paluszkach ile bałwanek ma już bombek na choinkę. W tym zadaniu wykorzystaliśmy bombki zdjęte z naszej grupowej choinki, a wcześniej rozpoznawaliśmy ich wielkość.

bombki 4_o

Wszystkie proponowane zabawy rozwijały u dzieci:

  • kompetencje matematyczne (m. in. rozpoznawanie figur geometrycznych, logiczne myślenie, przeliczanie, przewidywaliśmy skutki czynności manipulacyjnych, klasyfikowaliśmy obiekty, rozpoznawaliśmy kolory),
  • kompetencje językowe (kształtowaliśmy prawidłową mowę pod względem gramatycznym, fleksyjnym i składniowym),
  • kompetencje twórcze (rozwijanie inwencji twórczej), kształtowaliśmy sprawność fizyczną (np. szukanie drogi do celu),
  • kształtowanie gotowości do nauki czytanie i pisanie (np. rozumienie symboli, określanie kierunków,
  • kompetencje społeczne i emocjonalne (przestrzeganie reguł, współdziałanie, utrzymywanie porządku),

lecz przede wszystkim dawały radość ze wspólnej zabawy i dobrze wykonanego zadania!

Ludwika Michałowska (P-56 Wrocław – Grupa „Chrząszcze”)

Następny krok w programowaniu: NIESPODZIANKA DLA BABCI I DZIADKA!