Dobra pogoda dla edukacji – stół w WAM prof. Marii Dudzikowej
Od 2002 roku trwały różnego rodzaju pomiary zewnętrzne, których celem było określenie skuteczności działania: systemu edukacji, szkół i w końcu nauczycieli. Poza kilkoma wyjątkami, głównie akademików z Komitetu Badań Pedagogicznych (np. prof. B. Śliwerskiego) w tym jarmarku głosów zabrakło pedagogiki krytycznej, aż tu nagle ukazała się seria Palące problemu Edukacji i Pedagogiki.
Publikacje powstałe w ramach tej serii nie mają ściśle określonego przesłania. Ich autorzy mają różne, czasem nawet bardzo zróżnicowane poglądy i pomysły na edukacyjną i pedagogiczną rzeczywistość. Będąc jednym z autorów na pewno nie zgadzam się z większością krytyk, czy wręcza ataków na nauczycieli, ale z drugiej strony warto również popatrzeć jak widzą szkolną edukację inni, czyli tacy, „którzy nie stoją pod tablicą”.
Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Impuls, Kraków, 2012.
Dudzikowa Maria Knasiecka-Falbierska Karina
W tej publikacji krótki artykuł: Marek Piotrowski, Kody bezmyślności – gdy programy są tworzone pod wymagania egzaminów zewnętrznych.
W tej serii jest też książka zebrana przez Dorotę Klus Stańską, ale o niej w następnym artykule.
Bogata w opinie i pomysły seria Palące problemu Edukacji i Pedagogiki miała mieć swoją dalszą kontynuację, tym razem uzupełnioną o wskazówki umożliwiające wyjście z kryzysu systemu edukacji, który to kryzys bez wątpienia jest i to już od 25 lat.
Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian?
Ewa Bochno (redaktor naukowy serii), Maria Dudzikowa (redaktor naukowy), Sylwia Jaskulska (redaktor naukowy), Wolters Kluwer Polska.
W tej publikacji krótki artykuł: Marek Piotrowski & Klaudia Piotrowska, ŻANDARMA TRZEBA ODWOŁAĆ, CHOCIAŻ JEST ON W NAS SAMYCH 2016 – wspomnienie o (Au) Akademii uczniowskiej. Co ważne wydawca nareszcie „poszedł po rozum do głowy” i publikacja ta ma aktualnie normalną cenę.
Pożegnanie
Ta nowa seria (Kultura szkoły) ma jeszcze jedną publikację, Proces emancypacji kultury szkoły, Maria Czerepaniak-Walczak, Wolters Kluwer Polska. Publikacja jest zaproszeniem do dyskusji nad możliwością emancypacji kultury szkoły. Ale czy tak się stanie, na razie trudno powiedzieć.
Trudno też powiedzieć, co będzie dalej z długim stołem na UAM w Poznaniu, przy którym siadało około 40 pedagogów po to by mówić – sprawozdawać prof. Marii Dudzikowej co robią. Po to by dostać wskazówki lub/i reprymendę. Gdzieś po drodze prof. Maria Dudzikowa uwieczniła do nas swoje pożegnanie: https://www.youtube.com/watch?v=Or4jbQ7sg7k, zatem nie dajmy się znormalizować i twórzmy siebie (również nawzajem).
W międzyczasie
W międzyczasie szukając argumentacji i metod dogodnych do STEAM napisałem kilka artykułów. Ale co tu ukrywać publikowane są powoli, czasami bardzo powoli. Trudno jest przełamywać poglądy recenzentów np. o super wynikach w PISA 2012 i innych fake news. Zatem poniżej następne publikacje. Tym razem bardziej dostępne, bo w Internecie i w piśmie, w którym redaktorem naczelnym jest prof. B. Śliwerski.
STUDIA Z TEORII WYCHOWANIA
Marek Piotrowski, Błędne podstawy edukacji matematycznej i sposoby ich naprawienia. „Żandarma” trzeba odwołać, chociaż jest w nas samych 2016 Ile stanów skupienie, 2016 | 3 (16) | 95-122.
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-e28367d9-f74f-4683-9943-cbb8fd9895f7
Marek Piotrowski, Monitoring kompetencji szkolnych w środowisku lokalnym. Wyzwania, TOM VIII: 2017 NR 2(19) 91-112
http://files.clickweb.home.pl/homepl37784/file/2017_2_19_5_marekpiotrowski_91.pdf
Marek Piotrowski, Magdalena Trysińska, Monitoring umiejętności językowych, kryteria oceny poziomu kompetencji, pierwsze rezultaty, TOM VIII: 2017 NR 3(20), 109-133. https://files.clickweb.home.pl/c2/45/c2456c61-6dd3-4a06-9a78-cec2bee2f099.pdf
Początki STEAM (również polskiego)
Uwaga, to co poniżej powstało na podstawie:
Piotrowski M., Piotrowska K., Pluta E., Karta pracy do przedszkolnych badań naukowych, w: Przedszkole, edukacyjny sukces dziecka czy zmarnowana szansa, A. Nowak-Łojewska oraz A. Olczak, Uniwersytet Zielonogórski 2015.
Science
W języku polskim pojęcie nauka – science ma trzy zasadniczo różne znaczenia:
- Łączymy je z badaniami i wiedzą naukową, a więc z doświadczeniami i ich analizami wykonywanymi przez naukowców.
- Pojęcie nauka interpretować możemy również jako proces uczenia się lub nauczania innych, a więc między innymi to, co się dzieje w przedszkolu podczas zajęć i na lekcjach w szkole.
- Niektórzy nauczyciele i autorzy programów (oraz podręczników) utożsamiają pojęcie science z przedmiotami przyrodniczymi: biologią, chemią, fizyką, częścią geografii, techniką, a nawet z informatyką.
Problem: ile nauki jest w nauce szkolnej (nie tylko w Polsce)?
ZDERZENIE 1
Usunięcie pola powierzchni i twierdzenie Talesa z podstawy programowej do matematyki bo za trudne, a przecież twierdzenie Talesa można wprowadzić za pomocą odkrycia naukowego.
Paul Lockhart, Measurement, seria: The World of Mathematical Reality, Harvard University Press, 2002.
ZDERZENIE 2
Janice VanCleave 198x – 2018
Usunięcie astronomii z podstawy programowej do gimnazjum, bo za trudna.
Próba rozwiązania
Metoda 8 punktowa
0. Symbol Wstaw symbol doświadczenia np.: buteleczkę z atramentem.
1. Pytanie badawcze: Czy można sprawdzić, czy woda jest gorąca, czy zimna nie dotykając wody, ani naczynia w którym się znajduje? Pytanie – Jak sprawdzić poprawność pytania badawczego? 2. Kanon pojęć i procesów : Rozpuszczanie się. Nie rozpuszczanie się. Woda przeźroczysta, woda zabarwiona atramentem. Pytanie – Jak sprawdzić poprawność kanonu pojęć? 3. Hipotezy (odpowiedzi dzieci na pytanie badawcze): Woda gorąca jest gorąca i ma parę, a zimna jest zimna. Gorąca woda parzy. Pytanie – Jak sprawdzić poprawność hipotez formułowanych przez dzieci? 4. Opis doświadczenia: Do jednej szklanki wlewamy zimną, a drugiej gorącą wodę. Do obu szklanek wlewamy kilka kropel atramentu. Pytanie – Na czym polega trudność opisu doświadczenia umieszczonego w karcie. Spróbuj „napisać” opis tego doświadczenia? Błąd, który uczy – zastosowanie tuszu kreślarskiego zamiast atramentu. 5. BHP: doświadczenie wykonywane pod opieką dorosłych. Gdy podczas ćwiczeń zajdzie co złego – niepokojącego koniecznie zwiadom nauczyciela. Wstaw rysunek dzieci i nauczyciela / nauczycielki. 6. Notatka ucznia Uczeń obserwuje zachodzące zmiany i „notuje” co zaobserwował za pomocą zdjęcia lub rysunku z krótkim komentarzem. Komentarz może mieć postać grafu składającego się z symboli i/lub liter. Nie zawsze są to całe wyraz czasami litery, rzadko pełne zdania, czasami fragmenty zdań. Podczas tworzenia przez dzieci notatek „podpowiadamy” określenia z kanonu. O ile wystąpi taka potrzeba, to nauczyciel podpisuje notatkę na drugiej stronie karty doświadczeń. Pytanie – Jak sprawdzić poprawność notatki? Po samodzielny wykonaniu notatek przez uczniów (przy stolikach), możemy razem zrobić jedną notatkę wspólną na tablicy. Pytanie – Czy ta notatka ma być uznana za lepszą, wzorową? Efekt – ŁAŁ – atrament znikną v.s. atrament się rozpuścił Pytanie – W jaki sposób tworzymy języka naukowy dziecka? |
7. Pytania podsumowujące:
a. Wiedza: Czy potrafisz rozróżnić szklankę z gorącą wodą od szklanki z zimną wodą bez dotykania szklanki i wody ręką? b. Umiejętności: Jak ci się podoba notatka z doświadczenia, czy warto ją poprawić? c. Postawy: Czy warto wykonywać doświadczenia? Czego się nauczyłeś / nauczyłaś robiąc to doświadczenia? Pytanie: Co to są kompetencje? – Sprawdź pojęcie kompetencje w słownikach i Wikipedii. Pytanie: Co to są „Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie”? Pytanie: Która z definicji podanych w odpowiedzi na poprzednie pytanie zgodna jest z definicją „Kompetencji kluczowych w uczeniu się przez całe życie”? 8. Praca domowa (dwa lub trzy poziomy): – Wykonaj rysunki z atramentem w innym kolorze. – Spróbuj wykonać podobne doświadczenie wykorzystując zamiast atramentu np. sól, kaszę, cukier itd. (połączenie z doświadczeniem II) – Jak myślisz, czy uda się nam „wyciągnąć” atrament z wody, która jest teraz przeźroczysta? ..\..\..\_APS\_Artykuł\doświadczenieprzyroda.mp4 Pytanie: Dlaczego dbamy o to by praca domowa była określona na dwóch lub trzech poziomach? |
Prośba o podzielenie się refleksjami
Do czytających ten tekst zwracam się z prośbą o przesłanie refleksji i uwag w dowolnej formie na poniższy adres. Zwłaszcza chodzi mi o uwagi krytyczne. Tekst jest częścią artykułu, kiedy ukaże się jako całość w materiałach konferencyjnych APS to dam znać.
Marek Piotrowski. prof. ChAT, marek.a.piotrowski@gmail.com, tel. 793 793 292