14 września uczestniczyłam wraz z uczniami ze SP nr 3 w Koźminie Wlkp. w niezwykłym wydarzeniu. Był to IV Dzień Popularyzacji Matematyki w Warszawie.
Kilka dni wcześniej otrzymałam od Wydawnictwa Nowik informację na skrzynkę: Nowość! Matematyka. Kody, szyfry, wróżby. Zadania dla klas VII-VIII szkoły podstawowej (https://www.nowik.com.pl/product/matematyka-kody-szyfry-wrozby-zadania-dla-klas-vii-viii-szkoly-podstawowej).
Książka jest autorstwa Michała Szurka, znanego matematyka, pracownika Politechniki Warszawskiej. Miałam okazję poznać go osobiście podczas Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki „Matematyka – dodaj do ulubionych!”, która odbyła się w Poznaniu oraz Ogólnopolskiej Konferencji Dydaktyków Matematyki „Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura” w Pobierowie. Jestem pełna podziwu dla tej osoby ze względu na różne aspekty m. in. ciekawe wykłady, prelekcje. Ja osobiście jeszcze za coś szczególnego, za zainteresowanie się tym co robię z uczniami na zajęciach. Dowiedziałam się, że mój sposób na naukę matematyki poprzez zabawę ma też swoich zwolenników. Dzięki tej osobie dzielę się z innymi tym co robię zamieszczając m. in. artykuły na blogu matematycznym. Dowiedziałam się również, że dla uczniów zdolnych działa Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci. W ramach programu pomocy wybitnie uzdolnionym zajęcia prowadzi m. in. prof. Michał Szurek (więcej informacji: http://fundusz.org/).
6-21 października obchodzony jest Europejski Tydzień Kodowania (więcej informacji: https://codeweek.eu/). Tematyka książki idealnie wpisuje się w to wydarzenie. Zarejestrowałam m. in. wydarzenia: „Kodowanie z Alicją” oraz „Kody, szyfry z Alicją”. W książce znajdziemy przykłady występowania kodów wokół nas, z czego czasami nie zdajemy sobie sprawy. Jest też alfabet Mors’a czy Braille’a. Podczas zajęć wykorzystam wiadomości o figurach jednobieżnych. Będziemy kodować informację według kodu NEWS (północ, wschód, zachód, południe). Uczniowie będą rozwijać swoją wiedzę nie tylko matematyczną. Na podstawie informacji zawartych w tej publikacji uczniowie stworzą własne szyfry metodą GA DE RY PO LU KI. Mogą również przyjrzeć się jak działała Enigma – niemiecka maszyna szyfrująca i zbudować własną. Mogą nauczyć się jak tworzyć własne szyfry. W książce jest rozdział „Matematyka dla wróżek”. Zadania tam zawarte wykorzystam podczas Matematycznych Andrzejek. Znajdują się tam sztuczki z kartami czy zadania z odgadywaniem np. dnia urodzin.
Książka jest napisana językiem prostym. Są w niej fragmenty łatwe i trudne, które są oznaczone żółtymi kółeczkami. Rozwiązując zadania zawarte w tej publikacji może uczniowie dostrzegą użyteczność matematyki w życiu codziennym, poczują magię liczb, a może poznają podstawy programowania, które są ważne w dzisiejszym świecie.