Uczniowie z wypiekami na twarzy, szeroko otwartymi oczyma, korzystając z tabletów lub własnych komórek z ogromnym zaangażowaniem biorą udział w quizie, którego pytania wyświetlane są na tablicy multimedialnej.

Nie jest to opis sceny z filmu o przyszłości, ale szkolna rzeczywistość w wielu placówkach w Polsce i na świecie. A wszystko za sprawą narzędzia online, które na przestrzeni ostatnich kilku lat stało się absolutnym hitem edukacyjnym wykorzystywanym zarówno podczas codziennych lekcji, jak i do realizacji projektów edukacyjnych.

Kahootwww.kahoot.com, bo  o tej właśnie aplikacji mowa, umożliwia tworzenie quizów, dyskusji i ankiet, a od niedawna również opracowywanie prac domowych dla naszych uczniów. Oprócz tego, że sami możemy tworzyć kahooty oparte na tekście, zdjęciach i filmach dostępnych na YouTube, istnieje również możliwość wyszukiwania interesujących nas quizów poprzez wbudowaną wyszukiwarkę. Zasoby tej aplikacji  nie są liczone w setkach czy tysiącach, ale w milionach (jeśli uwzględnimy różne języki, w jakich zadania zostały stworzone).

Oto kilka wyników wyszukiwania z różnych przedmiotów:

  • dodawanie do 100 (po polsku) – 56 quizów,
  • ortografia (po polsku) – 22294 quizy,
  • pierwsi Piastowie (po polsku) – 12 quizów,
  • geografia Azji (po polsku) – 76 quizów,
  • drzewa liściaste i iglaste (po polsku) – 45 quizów,
  • Adam Mickiewicz (po polsku) – 1122 quizy,
  • Londyn (po angielsku) – 256274 quizy,
  • zdania warunkowe – conditionals (po angielsku) – 7134 quizy.

Oczywiście idealnym rozwiązaniem byłoby stworzenie quizu dopasowanego do konkretnej grupy, z którą aktualnie pracujemy, ale możliwość korzystania z zasobów publicznych jest również nie do przecenienia.

Kahooty mogą być zastosowane na wszystkich przedmiotach i na wszystkich poziomach edukacyjnych np. jako powtórka z poprzednich lekcji; ćwiczenia doskonalące znajomość gramatyki czy też rozumienia tekstu mówionego na językach obcych; podsumowanie lekcji bieżącej; zebranie opinii na temat problemu wychowawczego w klasie itd.

Samo narzędzie jest bardzo intuicyjne. Tworzenie nowego quizu polega na dodawaniu kolejnych pytań (z możliwością wykorzystania obrazów i filmów), oznaczeniu poprawnych odpowiedzi i zapisaniu całości, kiedy wszystko jest już gotowe. Prosimy wtedy swoją grupę o wejście na www.kahoot.it (jest to platforma do grania dla uczniów), wpisanie wygenerowanego przez nas kodu i swojego imienia, i zabawę(=naukę) możemy rozpoczynać.

Istnieje wiele przewodników w internecie, jak tworzyć swoje własne kahooty. Mogą być one zarówno w języku polskim (np. Jak stworzyć quiz w Kahoot – krótki poradnik https://www.youtube.com/watch?v=RBs340oUf2w ), jak i po angielsku –Teacher Training Videos Russella Stannarda http://www.teachertrainingvideos.com/search.html?q=kahoot&Itemid=306).

Osobiście zapraszam na darmowe szkolenie online w ramach programu eTwinning, w czasie którego pod okiem trenera poznacie wszystkie funkcjonalności Kahoota, nauczycie się, jak tworzyć własne quizy, a co równie ważne – będziecie mogli podyskutować z innymi nauczycielami na temat zastosowań tej aplikacji na różnych przedmiotach we wszystkich typach szkół (kurs Tydzień z narzędziami do interakcji http://www.etwinning.pl/tydzien-z-narzedziami-do-interakcji-tricider-i-kahoot).

Kilka artykułów o Kahoocie:

Mirosława Żołna, BYOD, grywalizacja i Kahoot, http://www.cen.gda.pl/wp-content/uploads/2016/09/BYOD-grywalizacja-Kahoot.pdf

Let’s Kahoot! – czyli angielski w stylu Kahoot!

http://czerwone.edu.pl/?p=1126

Irlandzki uczeń. Kahoot!

https://irlandzkiuczen.wordpress.com/2015/05/25/kahoot