Święta, święta i po świętach, a my nadal programujemy. Karnawał zaczął się na dobre, tak samo jak nasz zapał do nauki.

U „Chrząszczy” nadal panuje świąteczna atmosfera. Maluszki pieczołowicie szykowały pierniczki dla swoich rodzin – najpierw skrupulatnie według przepisu łączyły z sobą składniki tworząc pachnące świętami ciasto. Kolejnym etapem było wykrawanie ciasteczek różnych kształtów przy pomocy foremek. Po ostygnięciu dekorowały pierniczki różnokolorowymi lukrami i barwnymi posypkami.

15337638_1308154799206582_8402491716017627757_n

Czy tu były działania matematyczne? Ależ tak:

  • Odmierzanie, ważenie potrzebnych składników,
  • Dzielenie ciasta na 2 i 4 części,
  • Wykrawanie foremkami ciasteczek, żeby jak najwięcej wyszło z rozwałkowanego ciasta,
  • Porównywanie kształtów ciasteczek,
  • Tworzenie ornamentów na pierniczkach.

15268090_1308154845873244_2165035611893165679_n

Kiedy smakołyki były gotowe postanowiliśmy zaprosić nasze rodziny by zobaczymy jak bawimy się matematyką, czyli programujemy!

Wprowadzeniem do zajęć był piękny wiersz:

„Zaczarowane drzewko” – Maria Terlikowska

Choinka proszę pana
jest chyba zaczarowana,
bo zaraz wszystko odmienia:
było szaro, a ona wchodzi do domu –
zielona i spełnia marzenia.
Choinka – niby królewna
taka zielona i srebrna,
taka czerwona i złota.
A pod nią – nasze marzenia:
Lalka dla Mani i miś dla Henia,
nawet piłeczka dla kota.
Dobrze się bawić przy świeczkach,
tu miś, tu kot, tu laleczka.
I spać nam nikt jeszcze nie każe.
Choinka, proszę pana
choinka zaczarowana –
drzewko spełnionych marzeń.

W ostatnich wersach wiersza wspomniano o „choince zaczarowanej – drzewko spełnionych marzeń”, dlatego też razem z dziećmi postanowiliśmy takie zaczarowane drzewko stworzyć.

Na macie edukacyjnej z zielonych kwadratów została ułożona choinka. Przygotowaliśmy klocki ruchu i „Chrząszcze” przystąpiły do pracy.

15369113_1319862111369184_709229269136193054_o

Maluszki układały sekwencje z umownych znaków zaprezentowanych na klocków ruchu (idź, w prawo, w lewo, do góry, w dół, podskok) tak, by piłeczki dla naszych kotków: Wincenta, Wiktora, Wacławy i Wery też mogły być na świątecznej choince – takie było marzenia kotków. KOD CHOINKA

KOD A – KOT WERA z różową kokardką (zaczynamy z lewego dolnego rogu)

15540749_1319862438035818_6680547548724250355_o

KOD B – KOT WIKTOR z żółtą kokardką (zaczynamy z prawego dolnego rogu)

15493734_1319862808035781_2388822273657057169_o

KOD C – KOT WINCENT z pomarańczową kokardką (zaczynamy z lewego górnego rogu)

Wacława_o

KOD D – KOT WACŁAWA z niebieską kokardką (zaczynamy z prawego górnego rogu)

Na zakończenie Chrząszcze spełniły swoje marzenia i udekorowały pięknie choinkę. Odczytywały swoje imiona ukryte na białych kołach i odwracały zielone kwadraty, a pod nimi były piękne świąteczne bombki, które dzieci wykonały wcześniej.

MIKOŁAJ_o

Udekorowana choinka prezentowała się wspaniale – rodzicom bardzo podobały się nasze zabawy – dostaliśmy wielkie brawa. 15440563_1319863248035737_6939929833541392959_o

Dla Rodziców tego dnia była też niespodzianka – każda Rodzina zabrała do domu świąteczne pierniczki upieczone przez Chrząszcze. Wszystkim życzyliśmy by pod choinką spełniły się ich marzenia.

Na zakończenie maluszki zatańczyły układ taneczny do utworu „My jesteśmy choineczki” Aliny Zwoźniak.

Podczas tej zabawy matematycznej dzieci:

  • Doskonalenie logicznego myślenia, umiejętności i kompetencji matematycznych z wykorzystaniem atrakcyjnych pomocy dydaktycznych;
  • Kształtowanie umiejętności pracy w zespole;
  • Rozwijanie umiejętność prezentacji swoich umiejętności i sprawiania niespodzianki bliskim.

Ludwika Michałowska (P-56 Wrocław – Grupa „Chrząszcze”)

Następny krok w programowaniu: LUBIMY BAWIĆ SIĘ MATEMATYKĄ!