Święta, święta i po świętach, a my nadal programujemy. Karnawał zaczął się na dobre, tak samo jak nasz zapał do nauki.
U „Chrząszczy” nadal panuje świąteczna atmosfera. Maluszki pieczołowicie szykowały pierniczki dla swoich rodzin – najpierw skrupulatnie według przepisu łączyły z sobą składniki tworząc pachnące świętami ciasto. Kolejnym etapem było wykrawanie ciasteczek różnych kształtów przy pomocy foremek. Po ostygnięciu dekorowały pierniczki różnokolorowymi lukrami i barwnymi posypkami.
Czy tu były działania matematyczne? Ależ tak:
- Odmierzanie, ważenie potrzebnych składników,
- Dzielenie ciasta na 2 i 4 części,
- Wykrawanie foremkami ciasteczek, żeby jak najwięcej wyszło z rozwałkowanego ciasta,
- Porównywanie kształtów ciasteczek,
- Tworzenie ornamentów na pierniczkach.
Kiedy smakołyki były gotowe postanowiliśmy zaprosić nasze rodziny by zobaczymy jak bawimy się matematyką, czyli programujemy!
Wprowadzeniem do zajęć był piękny wiersz:
„Zaczarowane drzewko” – Maria Terlikowska
Choinka proszę pana
jest chyba zaczarowana,
bo zaraz wszystko odmienia:
było szaro, a ona wchodzi do domu –
zielona i spełnia marzenia.
Choinka – niby królewna
taka zielona i srebrna,
taka czerwona i złota.
A pod nią – nasze marzenia:
Lalka dla Mani i miś dla Henia,
nawet piłeczka dla kota.
Dobrze się bawić przy świeczkach,
tu miś, tu kot, tu laleczka.
I spać nam nikt jeszcze nie każe.
Choinka, proszę pana
choinka zaczarowana –
drzewko spełnionych marzeń.
W ostatnich wersach wiersza wspomniano o „choince zaczarowanej – drzewko spełnionych marzeń”, dlatego też razem z dziećmi postanowiliśmy takie zaczarowane drzewko stworzyć.
Na macie edukacyjnej z zielonych kwadratów została ułożona choinka. Przygotowaliśmy klocki ruchu i „Chrząszcze” przystąpiły do pracy.
Maluszki układały sekwencje z umownych znaków zaprezentowanych na klocków ruchu (idź, w prawo, w lewo, do góry, w dół, podskok) tak, by piłeczki dla naszych kotków: Wincenta, Wiktora, Wacławy i Wery też mogły być na świątecznej choince – takie było marzenia kotków. KOD CHOINKA
KOD A – KOT WERA z różową kokardką (zaczynamy z lewego dolnego rogu)
KOD B – KOT WIKTOR z żółtą kokardką (zaczynamy z prawego dolnego rogu)
KOD C – KOT WINCENT z pomarańczową kokardką (zaczynamy z lewego górnego rogu)
KOD D – KOT WACŁAWA z niebieską kokardką (zaczynamy z prawego górnego rogu)
Na zakończenie Chrząszcze spełniły swoje marzenia i udekorowały pięknie choinkę. Odczytywały swoje imiona ukryte na białych kołach i odwracały zielone kwadraty, a pod nimi były piękne świąteczne bombki, które dzieci wykonały wcześniej.
Udekorowana choinka prezentowała się wspaniale – rodzicom bardzo podobały się nasze zabawy – dostaliśmy wielkie brawa.
Dla Rodziców tego dnia była też niespodzianka – każda Rodzina zabrała do domu świąteczne pierniczki upieczone przez Chrząszcze. Wszystkim życzyliśmy by pod choinką spełniły się ich marzenia.
Na zakończenie maluszki zatańczyły układ taneczny do utworu „My jesteśmy choineczki” Aliny Zwoźniak.
Podczas tej zabawy matematycznej dzieci:
- Doskonalenie logicznego myślenia, umiejętności i kompetencji matematycznych z wykorzystaniem atrakcyjnych pomocy dydaktycznych;
- Kształtowanie umiejętności pracy w zespole;
- Rozwijanie umiejętność prezentacji swoich umiejętności i sprawiania niespodzianki bliskim.
Ludwika Michałowska (P-56 Wrocław – Grupa „Chrząszcze”)
Następny krok w programowaniu: LUBIMY BAWIĆ SIĘ MATEMATYKĄ!